RSS
wtorek, 22 kwietnia 2008
Lekkim krokiem przez świat

...ledwo wydobyty w piekła wojny. Po trudnych dla kipiącego do niedawna luksusem świata mody wojennych czasach, kiedy kobiety nosiły stroje komponowane z resztek kocy, materiałów używanych do szycia mundurów, namiotów, a nawet spadochronów i kiedy nie wypadało epatować kosztownymi tkaninami, a także ich znaczną ilością użytą do wyprodukowania rzeczy tak błahej jak ubranie, świat, a wraz z nim przemysł modowy, powoli wychodziły z zapaści. Nowa epoka rozpoczęła się kolekcją domu mody Dior, nazwaną szybko przez krytyków New Look. Najważniejszą jej cechą była znaczna ilość tkaniny, używanej do szycia ubrań. Spódnice znowu wydłużyły się, zakrywając kolana, a także poszerzyły do ogromnych rozmiarów. Szerokie fałdy, intensywne kolory i mięsiste tkaniny afirmowały zwycięstwo nad wojenną nędzą i nieszczęściem, a także powrót wiary w przyszłość i potęgę gospodarczą nowego ładu. Lekki krok przedwojennych charlestone’ów wrócił tym razem na ulice, a dla mody rozpoczęła się zupełnie nowa, pełna dynamicznych jak taneczne pas przemian epoka.

23:18, szmizetka
Link Komentarze (2) »
poniedziałek, 18 lutego 2008
Czysta pielęgnacja

Naturalność nie była kiedyś w cenie. Jakkolwiek makijaż uchodził za coś zgoła nieprzyzwoitego, nawet reklamy produktów przeznaczonych do codziennej pielęgnacji epatowały starannie wypracowanym, a nawet scenicznym wizerunkiem. Kobieta w negliżu na reklamowym plakacie była ewenementem. Mydło reklamowano za pomocą wieczorowych toalet, a nie domowego peniuaru. Granica między produktami luksusowymi, stworzonymi z myślą o wielkich damach i wielkich okazjach a kosmetykami codziennymi była niemal zupełnie zatarta. Kto by dał się dziś nabrać, że efekt królowej balu osiąga się tylko za pomocą kostki mydła?

20:37, szmizetka
Link Dodaj komentarz »
środa, 13 lutego 2008
Klasyczne fale

Stylowy symbol lat 30. i pierwszej połowy lat 40., miękkie, układne na gorąco loki, jedynie wyglądały naturalnie. Pozornie niewymuszona, kobieca fryzura wymagała wielu długotrwałych zabiegów fryzjerskich, często mających zgubny wpływ na zdrowie włosów. By nie utraciły blasku, pudrowano je specjalnymi kosmetykami, czesano raz na kilka dni, a nawet podkładano wewnątrz fryzury unoszące fale poduszeczki. Pośród wielu negatywnych, miało to też dwa dobre skutki: niezwykle rozwinął się sektor kosmetyków pielęgnacyjnych do włosów, a wymagające takie wysiłku fryzury na tyle się podobały, że z niewielkimi zmianami przyjęły się także we fryzjerskiej modzie lat 50. Właścicielki dzisiejszych naturalnych i "łatwiejszych w obsłudze" fryzur mogą tylko pomarzyć o takiej stałości trendów. Co piękne, bywa aktualne bardzo długo.

23:27, szmizetka
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 07 lutego 2008
Reklamy perfum jak kinowe afisze

Dziś plakat kinowy i reklamowy dzieli bardzo wiele. Ten pierwszy, choć dotyczy sztuki, rzadko nosi jej znamiona, częściej zastępowane przez nagromadzenie treści informacyjnej i stricte reklamowej. Reklamy zaś podnoszone są coraz częściej do rangi sztuki - także te telewizyjne. Dotyczy to zwłaszcza reklamy społecznej, którą ze współczesną sztuką łączy wspólny pierwiastek, jakim jest istotny przekaz. Zdjęcia reklamujące luksusowe dobra są za to coraz częściej estetycznie wysmakowane. Podnoszą też prestiż ich odbiorców, jak w przypadku kalendarzy Pirelli lub Lavazzy. Dawniej tych różnic nie było. Film i reklama posiłkowały się na swoich plakatach tymi samymi środkami - filmowym kadrem i zamiłowaniem do narracyjnego traktowania przekazu.

 

20:36, szmizetka
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 05 lutego 2008
Converse ma 100 lat

Marka będąca paradoksalnie jednocześnie symbolem nonkonformizmu i popkultury obchodzi w tym roku setną rocznicę urodzin. Dzisiaj ubierająca stopy milionów ludzi zaczynała od obuwia sportowego, przeznaczonego do gry w koszykówkę. Jej produkty, mimo znacznego zróżnicowania stylistycznego, rozpoznawalne są nadal od pierwszego rzutu oka. Rzut do kosza może być w nich dzisiaj jednak dość ryzykowny - technologia wiele w obuwiu sportowym zmieniła. Dobrze, że dobry design nie starzeje się równie szybko.

Fotografie promocyjne Converse, upublicznione dla mediów z okazji stworzenia jubileuszowej kolekcji marki

22:20, szmizetka
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 04 lutego 2008
Stylowo skazane

Nie każdy potrafi w najtrudniejszych okolicznościach trzymać się tak dobrze. Nieład garderoby nie jest bezładem, a dawno nie poprawiane fryzury trzymają się dobrze mocą umiejętności dawnych mistrzów fryzjerskich. Jak pięknie musiały wyglądać przed aresztowaniem?

 

 

"Miasto cieni" - Yours Gallery. Fotografie z policyjnych archiwów Sydney z lat 20. ubiegłego wieku

21:39, szmizetka
Link Dodaj komentarz »